poniedziałek, 23 listopada 2015

Zebrzydów (DŚl.) - obraz w kościele pw.Matki Boskiej Szkaplerznej

Zebrzydów (niem.Seiferdau) ,to  wieś  położona w województwie dolnośląskim, w powiecie świdnickim, w gminie Marcinowice.

 Moje pojawienie się w niej, jak napisałam we wpisie dotyczącym figury Nepomuka w kościele pw.Matki Boskiej Szkaplerznej, wiązało się z prawdopodobną obecnością w miejscowym kościele dwóch wizerunków Nepomuka - rzeźby i obrazu.  Piszę  'prawdopodobną' , bo fotografii tych obiektów nigdy nie widziałam, czytałam tylko, że są. Do tego wszystkiego dodano informację, iż miejsce to znajduje się w powiecie...trzebnickim, nie świdnickim.Nie była więc pewna, czy jadę tam, gdzie powinnam.

W pierwszym momencie po wejściu do środka , w oczy rzuciła mi się wisząca w prezbiterium rzeźba, ogarniając więc kościółek wzrokiem, poczułam mały zawód. Jednak nie dwa Nepomuki a jeden. Chwile później, odwróciłam się , skierowałam wzrok na balkon i.... był tam! Jeden z czterech dużych , zdobiących emporę  organową obrazów (być może malowideł ujętych w złote ramy?), przedstawiał świętego z krzyżem i palmą męczeńską .W tle, po prawej stronie umieszczono scenę topienia - widać wyraźnie most i pędzące pod nim, rwące fale Wełtawy, żołnierzy i spadające do wody ciało. Po lewej stronie umieszczono globus i cyrkiel, prawdopodobnie dla podkreślenia  osoby Jana, jako uczonego, światłego człowieka. Empora pochodzi z 1846 r. i taki sam jest wiek malowidła.

 

fot.22.11.2015r, GPS 50.873272, 16.613105

 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz