środa, 18 listopada 2015

Świdnica Polska - figura Nepomucena przed kościołem

 

Widziałam wiele kapliczek i figur poświęconych św. Janowi Nepomucenowi, ale przyznam, że za najpiękniejszą z nich, uważam figurę tego świętego w małej miejscowości na Dolnym Śląsku - Świdnicy Polskiej. Ciężko jej nie zauważyć na lewo od głównego wejścia do kościoła św. Jadwigi - góruje nad murami okalającymi świątynię i jak magnes przyciąga wzrok.

 

Nepomucen stoi na wysokim postumencie w kontrapoście , ale tak ekspresyjnym, iż wydaje się, iż jest żywym człowiekiem. Kontrapost ( przeniesienie ciężaru na jedną nogę, ugięcie drugiej i odchylenie przez to całej postaci w kierunku 'odpoczywającej' nogi ), nadaje świętemu żywotności i siły . Mocno zbudowany, z widocznymi, nabrzmiałymi żyłami na łydkach, wygląda, jakby właśnie się od nas odwracał. Poły jego wierzchniego płaszcza  - mantoletu - gwałtownie falują...  Dramatyczne przedstawienie świętego, zwłaszcza, gdy zwrócimy uwagę na jego biret. Znajduje się on ... pod stopą , zdeptany. 

 Moje zdjęcia na pewno nie oddają piękna tej postaci ,także dlatego, że święty stoi na wysokim postumencie a ja - niestety - jestem dość haniebnego wzrostu...


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz